Який шар кидати й коли

Стаття тренера збірної Канади Тайлера Роуза для сайту BowlingThisMonth, переклад Ольги Покотило.

Напевно, одне з найбільш поширених запитань до тренерів – щодо того, який шар використовувати й коли. Щойно ваш арсенал став більшим за два шари, цей вибір стає складним, і чим більше шарів у вашій сумці, тим більш заплутаним стають варіанти вибору.

Якщо ви враховуєте різні умови на доріжках, поверхні, топографію та інші змінні (не кажучи вже про ментальні та фізичні поправки у грі), дуже легко відчути “параліч” від надміру варіантів. Ваше завдання, особливо якщо ви ще аматор, – намагатися робити вибір серед простих речей.

Мета цієї статті – спростити варіанти вибору до найбільш зрозумілих опцій і сфокусуватися лише на тому, які є “правила” вибору шарів.

Володіння правильним спорядженням

Перший крок до вдалого вибору шара на змаганнях – це вибір правильних шарів для арсеналу в цілому. Щоб не вдаватися глибоко в особливості формування арсеналів, головне правило таке: шари у вашій сумці повинні охоплювати усі можливі варіанти “сили” шарів – те, на які кількість олії вони розраховані, – та тертя (плавні та різкі хуки).

Наступний крок – розуміння свого арсеналу й того, де кожен із шарів буде реагувати. Про це є інша чудова стаття, суть якої в тому, що в гарному арсеналі є шари для хуку в усіх потрібних зонах.

Простий підхід

Отже, найбільш просте рішення – це взяти шар, характеристики якого відповідають тим, яких вимагає ваша доріжка. Найкраще це вдається зробити, коли ви розумієте реакцію своїх шарів і те, для яких умов гри вони призначені.

Чи ви колись звертали увагу, що в описі шарів виробники повторюють одні й ті ж слова знову й знову? Хоча кожен шар має певні покращення порівняно зі своїм попередником, їхні описи відрізняються не дуже сильно. Це пов’язано з тим, що, за великим рахунком, є лише 5 базових типів реакції шара на доріжці, й тому наші описи обмежені цими рамками.

Кожен шар відповідає одному з цих типів реакції (більшою чи меншою мірою). Деякі шари безумовно відповідають лише одному типу реакції, і вони фунтаментально однакові, навіть якщо це різні шари [різних виробників чи різних поколінь тощо]. Кожен тип реакції “найкраще працює” на певних діаграмах. Ось які вони бувають.

П’ять типів реакції шара

Базові типи реакції шарів у боулінгу такі:

  • Сильний і плавний
  • Сильний і різкий
  • Слабкий і плавний
  • Слабкий і різкий

Ці базові реакції є спрощенням концепції сили та часу відповіді шара на умови гри, але все одно дозволить гравцям поліпшити своє розуміння реакції шара.

Але ж тут лише чотири типи! Яка ж реакція п’ята?

П’ята лежить якраз у центрі між усіма чотирма, і ми її умовно називаємо “зразковою” [benchmark]. Ось візуалізація:The five categories of ball reactions

Якщо у вас є шари для кожної з цих реакцій і надійний спеєвий шар, – у вас є все, щоб приймати гарні рішення щодо зміни шарів.

“Пасткова” реакція шара

Є кілька пасток, у які ловляться боулери, коли справа доходить до вибору шарів. Це може бути й ваша помилка як гравця, так і особливості шара, створені виробником.

По-перше, багато гравців мають певну реакцію шара, яку найкраще сприймають візуально. Дехто надає перевагу ранній реакції та плавному повороту. Більшості гравців подобається бачити якнайбільший кут повороту якнайдалі по доріжці – це виглядає, ніби шар вибухово проходить крізь кеглі. У результаті ви, можливо, набрали до своєї сумки шарів, які відповідають цьому типу реакції.

Якщо вам подобаються плавні рухи, ви можете ігнорувати шари з великими кутами чи обирати серед них найбільш плавні. Якщо ви схильні до великого хука на бекенді, то відкидатимете більш плавні шари. Обидва ці вибори обмежують вас, коли улюблена реакція не підходить до заданих умов гри й визначає результат: у вас просто немає спорядження, яке працюватиме в цих умовах. Також важливо пам’ятати, що “форма” реакції шара не є статичною: це лише результат тертя на доріжці. Про це поговоримо пізніше.

По-друге, деякі з цих реакцій досить складно знайти на ринку, переважно тому, що це шари під певні умови, і часом вони не є бестселерами. Це справедливо для шарів на “плавному” боці шкали реакцій. І, зокрема, для шарів із сильним бекендом, але більш слабкими поверхнями.

І хоча уретани набирають популярності, вони також стають дедалі більше “кутовими”, на зразок Storm Pitch Purple та інших “покращених” уретанів, які ми бачимо останнім часом. Це зміщує шари ближче й ближче до середини діаграми, що робить їх корисними для гри на середніх умовах. Хоча й без цього вибір шарів для цих умов є досить багатим.

Виробники шарів часом уникають в описах таких слів, як “сильний” чи “плавний”, акцентуючись на “довжині”, але багато шарів вищого дивізіону є просто шарами ранньої реакції й тривалого ролу. Багато шарів, які роками сприймалися як “невдахи”, насправді мають велику цінність для змагань – якщо гравці знають, коли їх використовувати. Що підводить нас до другої частини цієї статті: розуміння середовища для боулінгу.

Загадка необмеженого середовища

Наше середовище гри не тільки невидиме, але воно також потроху змінюється з кожним кидком шара. Отже, коли ви поєднуєте усі змінні, що впливають на реакцію шара, ви отримуєте майже нескінченну кількість можливостей, і єдиним вашим орієнтиром є спостерігати за тим, що роблять ваші шари, й грати відповідно до того, що ви бачите.

Перш ніж заглибитися в найпростіший підхід, який ми можемо застосувати, давайте коротко розглянемо деякі змінні, з якими ми стикаємось, включаючи деякі, які ви, можливо, не враховували. Ми згрупуємо ці змінні за особливостями олії та особливостями доріжки.

Зміни олії

Гравці часто знайомі з трьома найбільшими змінними, які стосуються олії: це її довжина, кількість та ратіо з боку в бік. Це впливає на вашу стратегію щодо вибору шарів і щодо того, де на доріжці ви граєте, а також задає загальний рівень “складності” діаграми. Але є іще кілька факторів, які можна враховувати:

  • Тейпер по довжині (перепад висоти, ратіо): Ідеться про “схил” олії по довжині малюнка. Більша частина олії нанесена на початку доріжки, й далі від лінії фолу її стає менше, аж поки вона не закінчується разом із малюнком. Не всі діаграми мають однаковий тейпер: у деяких перехід більш плавний, в інших різкий. Якщо зауважити, що доріжка у 17 разів довша, ніж ширша, стає зрозуміло, що форма діаграми по довжині має не менше впливу на шар, ніж по ширині. Як і інші змінні, тейпер по довжині зазнає змін під час гри, із кожним кинутим шаром.
  • Тип олії та щільність: Тип олії, на якій ви граєте, може радикально вплинути на параметри діаграми, навіть якщо все інше буде ідентичне. Щільність олії визначає, як рано шар починає вповільнюватися, що говорить нам про ранній чи пізній хук. Рішення щодо того, де починати гру, менше залежні від цього параметру, але зважайте на це, обираючи шар.
  • Інтенсивність гри: Це, мабуть, один з найбільш важливих факторів, які впливають на правильний вибір типу реакції шара. Свіжі доріжки, доріжки після кількох партій та зовсім розбиті вимагають різних шарів (шарів із різним типом реакції). Багато боулерів думають, що тут виникає потреба змінювати силу шара, хоча більш важливо підібрати саме форму його реакції.

Зміни доріжки

Параметри доріжки включають їхній вік та тип використання, матеріал доріжок та їхню топографію. Це окрема тема для вивчення – які відмінності можуть бути на одній парі доріжок навіть у межах одного клубу.

Нам важливо знати, що клуби з порівняно великою часткою “звичайний гравців” відрізнятимуться від тих, де є солідна база спортсменів чи гравців ліг. Більші центри можуть мати доріжки обох цих типів, часто в таких клубах доріжки для ліг відведено з одного боку залу, а для звичайних відвідувачів – з іншого.

Чи ми говоримо про доріжки чи про олію, в підсумку нас цікавить, як сильно шар реагуватиме на тертя і в якій частині доріжки це відбуватиметься. Ви не можете побачити чи якось інакше дізнатися стан усіх згаданих змінних, але ви точно можете побачити реакцію свого шара під час кидка.

Ви могли помітити, що я не згадую про такі фактори, як температура й вологість. Це фактори середовища, які впливають і на стан доріжок, і на вибір шара, але лише настільки, наскільки вони змінюють олію на доріжці. Тож простіше вважати, що ми вже врахували їхній вплив, коли згадали про змінні умови олії та доріжки.

Простий підхід

Як міжнародний тренер я мав нагоду бачити й обговорювати різні ігрові середовища. Усі перелічені вище фактори мають значення, коли ми обираємо стратегію гри. Але є набагато простіший спосіб розібратися в усьому. Ми можемо не заглиблюватися в усі ці ядра, поверхні, лейаути шарів. Можна взяти лише діаграму й ігрове середовище, й на їх основі визначити чотири базові типи, з якими ми маємо справу.

Тертя й здатність реагувати

Як ми розглядали шари через загальну силу реакції та її “різкість”, ми можемо так само спростити й середовище: усі змінні зводяться до ступеню тертя та ступеню реакції.

Дивлячись на тертя, ми можемо грубо розділити середовище на доріжки з сильним і слабким тертям. Наприклад, старі дерев’яні доріжки з легкою олією, безумовно, дають багато тертя. Зовсім нові доріжки Брансвік із великою кількістю олії належать до категорії з малим (слабким) тертям. Так само і з іншими змінними: є олії, які сповільнюють шар, створюють більший (різкіший) хук і виглядають, як сильне тертя.

Свіжі й короткі діаграми належать до середовищ швидкої реакції, тоді як довгі й розбиті олії – до середовищ повільної (або пізньої) реакції.

Ось спрощена візуалізація середовищ, у яких ми зазвичай граємо:The four categories of bowling environments

Тепер усе разом

То який найпростіший спосіб зрозуміти рух шара й зробити правильний вибір? Оцінюйте силу шара, пов’язану з тертям, і ступінь реакції шара у відповідь на середовище. Більшість гравців уже розуміють: сильніший шар потрібен у більш слизькому середовищі. Де ми плутаємося, так це у розрізнюванні реакції шара й діаграми.

Замість того, щоб просто переходити на слабші шари, коли доріжки розбиваються (рухаючись зверху вниз на схемі для типів реакцій шара), важливіше перейти з більш плавних на більш різкі шари (рухаючись зліва направо).

Коли діаграма “швидка” (тобто свіжа, коротка, з малими переходами), беріть більш плавні шари. Коли олія розбивається, реакція шара наступає пізніше (тобто далі від лінії фолу), візьміть шар із більшим кутом реакції. Той шар, який давав надвичайно швидку реакцію на сухих доріжках, раптом створює більш плавну лінію, коли діаграма змінилася й “видовжилася”. Так само й шар, який добре реагував на свіжій доріжці, показує мало реакції через зміну ступеню тертя на доріжці. (Це те, про що я казав раніше, – тип руху шара може змінюватися). Шар може бути “довгим і різким” сам по собі, але коли він взаємодіє із правильною поверхнею, ця реакція може стати більш плавною та подібною до арки.

Незалежно від структури, типу олії та середовища, діаграми майже завжди реагують найкраще, коли вони свіжі. Найбільш різкий перехід із великої кількості олії на суху доріжку відбувається на cвіжих доріжках. Щойно ми починаємо грати, малюнок руйнується, олія переміщується вперед або виноситься шарами, зменшуючи реактивність. Ваше рішення має полягати в більшій реактивності шара.

Довгі діаграми олії завжди менш реактивні, ніж короткі, але і вони можуть мати більше або менше тертя. Часто короткі діаграми мають стільки ж або й більше олії, ніж середні та довгі, і тому вони мають менші перепади по довжині, що робить їх більш реактивними. Через це плавні типи реакцій більше підходять до коротких діаграм, і чому треба мати в арсеналі шар із різною силою реакції.

Система

Крок 1: Визначте характеристики реакції кожного свого шара. Це треба зробити на тренуванні перед змаганнями.

Крок 2: Визначте характеристики ігрового середовища, користуючись найбільш зрозумілим для себе спорядженням. Спробуйте дізнатися, наскільки сильна реакція на доріжках і як швидко вона відбувається.

Крок 3: Оберіть шар із найбільш доречною реакцією, починаючи з найбільш плавної, яка дає достатній розліт кегель.

Крок 4: Робіть правильні рішення, коли доріжка розбивається. Переймайтеся більше не силою реакції, а її відповідністю до нових умов відповідно до змін ігрового середовища.

Висновки

Отже, повернемося тепер до початкового питання. Яким шаром грати й коли? Кажучи просто, вибирайте той шар, характеристики якого протилежні умовам на доріжці. Мало тертя, сильна реакція на доріжці вимагають шар із вищим тертям і пізнішою реакцією. Або, іншими словами, слизькі свіжі доріжки вимагають сильного й плавного шара.

Оскільки більшість гравців оцінюють саме тертя, спробуйте оцінити, наскільки швидко шар показує реакцію в даному середовищі, і зробіть вибір на цьому грунті, а не з того, наскільки сильний хук ви бачите. Це найкращий спосіб переконатися, що ви користуєтеся саме тим шаром, який пасує до ігрового середовища.