Розвиток команди в боулінгу, ч.1

Стаття тренера канадської збірної з боулінгу – Тайрела Роуза – для сайту BowlingThisMonth, переклад Ольга Покотило.

По суті, створення команди – це мистецтво створення синергії між людьми.

Американський словник Heritage визначає синергію як “взаємодію двох або більше агентів або сил, так що їхні спільні зусилля мають більший вплив, аніж сума їхньої індивідуальної дії”. Є інше, бізнесове визначення синергії, але тільки це якнайкраще пасує для спортивних команд. Говорячи про командну роботу, чимало людей мають на увазі синергію, не обов’язково розуміючи, що це означає. На жаль, якщо ви припускаєте, що люди знають, що це означає, то ваш процес будівництва команди може зупинитися, так і не почавшись.

Боулінг як індивідуальний спорт має і командний компонент. Тут я маю на увазі, що навіть у форматі гри Бейкер – відповідальність за виконання гарного кидка залежить від індивідуального гравця, і члени команди не можуть нічого вдіяти, якщо гравець припустився помилки. Порівняйте це з бейсболом, де навіть якщо пітчер залишається один на базі, один з членів команди може зіграти на захист і зупинити удар.

Отже, елемент командної гри в боулінгу надзвичайно важливий. Спитайте будь-якого боулера, хто представляє свою країну в збірній команді, і він скаже вам, що саме командні турніри найбільш важливі. З історичного погляду, боулінг був найбільш популярний як (майже виключно) команда з п’ятьох гравців. І навіть зараз популярність боулінгу в коледжах (США) підтримується завдяки командному елементу та взаєминам гравців у команді.

Тож як працює цей командний елемент? Як вам створити синергію?

Створення синергії

Шукаючи смисл слова “синергія”, ви побачите такі слова як комунікація, посилення і довіра. Навіть коротке дослідження доводить важливість цього слова і його популярність у північноамериканській культурі. Є цілі сайти, які розповідають про способи створення синергії. Тренери й роботодавці, що не втомлюються повторювати це слово, та ті, хто справді цікавляться “створенням команди”, де “ціле є більшим, ніж сума його частин”, мають на увазі різні речі.

Одне ясно: щоб створити синергію, вам треба зібрати всі її компоненти. Якщо якась частина “спущена згори” від менеджера, власника чи коуча, справжня синергія не виникне. Тож перший крок – створити бачення команди.

Кожен повинен рухатися і “штовхати” команду в одному напрямку, і навіть підштовхувати одне одного в той самий бік. Команда повинна знайти власні ідеали, стандарти, процеси, за допомогою яких вона спланує взаємодію, яка посилить вплив кожного гравця. Це є основою культури команди. Крім того, кожен гравець повинен знати, яку цінність дає команді, і що ця цінність має значення. Це роль кожного в команді.

Створення “бачення”

У кожного коуча чи гравця напевно є якась довгострокова мета або причина, щоб бути в команді. Що, коли мета кожного члена команди не одна й та сама? Це призведе до непродуктивного конфлікту. Перший крок у будівництві команди – переконатися, чи всі учасники мають однакову мету й однакове бачення майбутнього.

Наприклад, якщо один із гравців команди має на меті професійну кар’єру, інший хоче стати чемпіоном свого клубу чи міста, а інші грають заради задоволення й розваги. Зрозуміло, що в кожного гравця тут буде своє бачення гри, хоча це й не означає, що вони не знайдуть спільної мови. Припущення, що у команди й тренера уже однакове бачення гри, то це найпростіший спосіб розвалити командну гру, тому краще обговоріть ці питання з самого початку.

Простий, але ефективний спосіб з’ясувати цілі – особисто поставити кожному гравцеві кілька питань:

  1. Що для тебе означає бути в цій команді?
  2. Чому ти любиш боулінг?
  3. У тебе є якась мрія, пов’язана з боулінгом?
  4. Яка твоя мета в боулінгу на цей рік?

Гравець повинен спочатку відповісти на ці питання в приватній розмові, перед відкритим обговоренням, оскільки можливо, що перша озвучена відповідь (зазвичай від найбільш ініціативного гравця) стане “консенсусом”, навіть якщо вона не буде щирою. Тут важливо переконатися, що обстановка підходить для розмови такого роду – гравці мають почуватися відкрито й розслаблено, щоб вільно висловлювати свої думки.

У такому обговоренні бачення команди може прийти через мозговий штурм. В ідеальному сценарії бачення включає і мотивацію кожного учасника, і мету. Як і в наведених питаннях, остаточна відповідь матиме приблизно такий вигляд:

“Ця команда змагатиметься на міському/державному/міжнародному рівні, фокусуючись на довготривалому розвитку та важливості взаємин через спорт.”

Якщо кожен погоджується з таким баченням, це допоможе вирішити кілька речей. По-перше, це допоможе підтримувати дух команди. Більш серйозні боулери повинні визнати важливість і елементу розваги, навіть якщо їхня мета пов’язана з професійною кар’єрою. По-друге, довгострокове бачення фокусується над розвитком понад короткостроковими результатами команди, що допомагає гравцям цінувати робочу етику та навчальний процес, необхідні для досягнення великої мети.

Якщо ви робите це в своїй команді, у вас може бути більше варіантів відповідей на наведені питання і більше складнощів у формулювання спільного бачення, але це можливо за достатнього спілкування й спільної роботи.

Важливе зауваження: тренер повинен вести команду через цей процес, але не може нав’язувати свої ідеї.

Створення командної культури

Якщо бачення – це напрямок, у якому рухається команда, то культура – це спосіб, яким ви дістанетеся до своєї мети. У широкому смислі, командна культура – це збірка вірувань команди. У більш вузькому значення, це процеси та ідеали, методи відповідальності, спільна мова, що створює відчуття “ми” замість “я”.

Тут є чотири ключові елементи для створення динамічної культури, які допоможуть гравцям прийняти її та спрямують їх до спільної мети. Погляньмо на ці елементи детальніше.

Мова

Спільна мова є одним із найдавніших методів визначення групи. Просто подивіться на мови навколо себе. Якщо ви багато подорожуєте в місцях, де ваша мова не є головною, то миттєво відчуваєте зв’язок із будь-яким незнайомцем, який заговорить на вулиці вашою мовою.

У випадку команди, специфічні вигуки та кричалки є прикладом використання мови для створення єдності. У ще більш специфічному контексті, ми часто бачимо, що в успішних команд є власний “код” або “жаргон” зі слів, які мають для них особливе значення. Наприклад, команда Канади каже “заплати свині” – для членів команди ця фраза має значення, хоча для вас напевно не має жодного смислу. У цій команді “заплати свині” означає, що гравець був оштрафований за некоректний коментар або поведінку.

Pay the pig

Артефакти й символи

Знову ж таки, у ширшому контексті, в культурі повно прикладів таких речей. Найбільш загальна річ для спортивних команд – це, звичайно, логотип, футболки та маскот. Людину “наших кольорів” легко впізнати серед натовпу вболівальників. Для команд у боулінгу це так само важливо знайти власний “тотем”, що презентуватиме спільний досвід гравців. Важливо, щоб команда мала певний символ для своїх досягнень чи докладених зусиль. Прикладами може бути нагорода “Найцінніший гравець турніру” або “Гравець тижня”. Підійде будь-який символ, що дає членам команди визнання.

Наприклад, згаданий вислів “заплатити свині” виник через те, що штрафи сплачували бувально до скарбнички у вигляді свинки. І командний артефакт увійшов до командного жаргону. Всі члени команди знають, яка поведінки чи вислови є неприпустимими, і розділяють як виховний, так і “розважальний” момент штрафування.

Переконання та цінності

Так ми визначаємо етику командної гри, включно з такими елементами, як поведінка на доріжках і поза доріжками. Наприклад, командне бачення, де довгострокова мета важливіша за перемоги тут і зараз, не спрацює із твердженням “виграш будь-якою ціною” і спричинить проблеми. Так само й недостатній акцент на тренуваннях також буде неефективним і робитиме членів команди нещасними.

Невербальне спілкування й поведінка

ФІзичні жести й очікувана поведінка є одним із найбільш довготривалих елементів командної гри й бачення. У наведеному прикладі із довгостроковими цілями фокусування на теперішніх помилках у фізичній грі буде контр-культурним. Якщо ж команда планує змагатися на державному чи міжнародному рівні, від неї вже зараз очікується певний тип поведінки на доріжках і поза грою.

Цікаві приклади невербальної комунікації – це особливі жести, які команда використовує як код. Зверніть увагу на специфічні “дай п’ять” у бейсбольних команд. Дії такого типу створюють відчуття “нас” і створюють “їх” – тих, хто не розуміє цих знаків.

Важливість командних ролей

Лідерству в команді часом приділяють забагато уваги. Якщо в команді забагато лідерів, вона розпадеться. Зовсім без лідера команда розпадеться. Знаючи свої ролі й даючи членам команди зростати, ви створюєте ефективну команду.

Що ще важливіше, роль кожного гравця несе цінність. Наприклад, найкращий боулер в команді може бути зіркою, але жодна зірка не може сама виграти командну подію. Внесок кожного гравця має значення. Потрібен гравець, який знижує напругу в важкій ситуації. Потрібен той, хто підтримує енергію на високому рівні, незалежно від результатів у поточному фреймі. Ці внески не можна недооцінювати. Іще важливіше, що цінність цих речей дозволяє кожному відчути, що він є справжньою частиною команди.

Проста вправа для визначення ролей – це просто спитати гравців, що вони вважають своєю сильною стороною, і ще важливіше – спитати про це інших членів команди. Маючи відповіді, подивіться, які ролі кожен з гравців може зайняти й яку цінність це дасть. Завдання тренера тут – враховувати можливі ролі під час розподілу на команди, адже кожна роль потрібна під час кожного турніру. Спосливо поставити гравців у команду залежно від їхніх результатів у грі, однак у довгостроковій перспективі очки команди будуть кращими, якщо всі необхідні ролі зайняті.

Інтеграція нових членів

У деяких випадках нові члени приєднуються до команди із сильною культурою та системою цінностей. Виклик тут полягає в тому, щоб інтегрувати нових гравців у команду. Для такої ситуації вирішальним є розподіл і визначення ролей у команді. Мати цінну роль від самого початку допоможе їм відчути себе “включеним”, і ця роль може змінюватися із розвитком гравця. У багатьох випадках роль “новачка” також важлива, хоча люди часто цього не усвідомлюють. Дуже часто на новачка дивляться зверхньо, або ж новачок надто агресивно набивається в лідери. Обидві ці ситуації ведуть до проблем.

Навіть для команд із добре розвиненим баченням та культурою час від часу необхідно їх переглядати. Це допомагає підтримувати залученість гравців, посилює їхню віру в те, що відбувається і що вони на правильному шляху. Разом із розвитком команди зростає і її бачення та культура. Переглядати їх варто щонайменше кожні кілька років.